Visjon for "klubben med det gode miljø" Runar for alle- alle for Runar

Verdigrunnlag:

Idrettsglede, muligheter og utfordringer for alle.

IL Runar skal gi et åpent og inkluderende tilbud til alle, basert på toleranse, respekt og likeverd.

I IL Runar skal det være et sunt og sosialt miljø.

IL Runar består av utøvere, deres foreldre, trenere/ledere, styrene og administrasjonen.

IL Runar fotball er en Fair play klubb. Det betyr i korte trekk at hver eneste utøver,trener,leder og foresatt skal opptre sportslig korrekt, både på og utenfor banen.

Lederne har derfor en meget viktig rolle som forbilder for sine utøvere. På samme måte har våre eldste utøvere et ansvar som forbilder for våre yngre utøvere.

Foresatte til utøvere i IL Runar skla ikke komme med negative ytringer til trenere/laglederer/spillere, direkte. Enhver form for missytring skal via styret i skriftlig form.

i IL Runar forventer vi at foresatte, utøvere og medlemmer for øvrig, følger verdinormene som ligger til grunn for idrettslaget.

Mål

IL Runar skal ha et tilbud til alle som ønsker å spille fotball. Tilbudet skal skape trivsel og utviklingsmuligheter for den enkelte.

IL Runar skal i størst mulig grad ha skolerte trenere/ledere på alle alderstrinn og nivåer.

IL Runar skal via sine medlemmer/trenere/ledere og foreldre representere klubben på en positiv måte, som skaper godt miljø i idrettslaget.

Formålsparagrafen gjennom 60 år:

”Lagets formål er ved samarbeid og kameratskap å fremme idrett og friluftsliv i sunne former, organisert i Norges Idrettsforbund.  Ved møter og sammenkomster å arbeide for et sunt idrettsmilø og kultrull utvikling blant medlemmene”