Verdiplan

Grunnleggende Verdier:

Idrettsglede, muligheter og utfordringer for alle.

IL Runar skal gi et åpent og inkluderende tilbud til alle, basert på toleranse, respekt og likeverd.

I IL Runar skal det være et sunt og sosialt miljø.

IL Runar består av utøvere, deres foreldre, trenere/ledere, styrene og administrasjonen.

Hovedmål

IL Runar skal ha et tilbud til alle som ønsker å delta i fotball, håndball, ski og friidrett. Tilbudet skal skape trivsel og utviklingsmuligheter for den enkelte.

IL Runar skal i størst mulig grad ha skolerte trenere/ledere på alle alderstrinn og nivåer.

IL Runar skal via sine medlemmer/trenere/ledere og foreldre representere klubben på en positiv måte, som skaper goodwill for idrettslaget.

Barneidrett

Alle jenter og gutter som ønsker det, skal få et sportslig tilbud i IL Runar. BIURs merkevare er trivsel, trygghet og lek. Å lære barna å bli glad i idrett og fysisk aktivitet er rettesnoren for alle som har roller i barneidretten.

I tillegg gis det tilbud fra de ulike gruppene til barn i alderen 6-8 år.

Allsportgruppa

Dette er et tilrettelagt tilbud til barn og unge som ikke kan delta i ordinært aktivitet/idrettstilbud.

Allsportgruppa ønsker at medlemmene skal føle mestring, og også trene på sosiale ferdigheter.

Aldersgruppen 9-12

Lek og rekruttering.

Utvikle basistrening for utøverne når det gjelder koordinasjon, balanse, og motoriske ferdigheter.

Medlemmene bør oppfordres til å delta i andre idretter. Trening i andre av Runars idrettsgrener skal sidestilles.

Alle utøvere skal delta på lik linje. Ingen topping av lag.

Aldersgruppen 13-16

Topping kan foregå ved at utøveren som møter oftest på treningen og viser størst innsats under trening og kamp får starte kampene og får lengst spilletid. Dette betyr at utøvere som er med på andre idrettsgrener i Runar, ikke skal ekskluderes fra å kunne delta på lag som passer utøvernes nivå innenfor sin aldersgruppe. Det gis muligheter for i større grad å stase på variasjoner, men samtidig sørge for at alle utøvere får delta.

Aldersgruppen 16-19

Sørge for at alle utøvere får utfordringer på sitt nivå

IL Runar skal stille med kvalifiserte trenere.

Fotball, Håndball, Ski og friidrettsgruppa utarbeider egen sportsplan for dette nivået.

Seniorlagene skal fremstå som flaggskip for IL Runar. Hovedtyngden av lagene skal bestå av egenrekrutterende spillere.

A-lagene våre skal være et sportslig tilbud til ambisiøse spillere som ønsker å utvikle seg.

Ski og friidrettsutøvere skal gis et tilbud som gir sportslig fremgang, både i nasjonal og internasjonal sammenheng.

Hver eneste utøver, trener, leder og foreldre opptrer sportslig og korrekt både på og utenfor arenaen. Lederne har derfor en meget viktig rolle som forbilde for sine utøvere. På samme måte har våre eldste utøvere et ansvar som forbilder for våre yngre utøvere.

Foreldre til utøvere i IL Runar skal ikke komme med negative ytringer til trenere/ledere, direkte. Enhver form for misytring skal via gruppenes egne styrer, i skriftlig form.

IL Runar forventer at foreldre til utøverne og medlemmene for øvrig, følger verdinormene som ligger til grunn for idrettslaget. Det er helt nødvendig at foreldre stiller seg positive til lagets dugnader samt oppfølging av egne barn.

Vi forventer at anleggene, etter bruk, blir forlatt i den stand, du ønsker å møte de igjen.

Vi setter pris på at du rydder etter deg!

Verdiplan

FOR

”Klubben med

det gode miljø”