Reguleringsplan Haukerød Idrettspark en presisering

Det har de siste dager vært en del henvendelser og diskusjoner rundt reguleringsplanen for Haukerød Idrettspark.

Idrettslaget Runar ønsker å presisere hvor vi er i prosessen og hva som nå ligger til behandling.

2016-04-28

Klubben har jobbet i 4 år med planlegging av dette store prosjektet. Det har vært mye og god dialog med bl.a. Sandefjord kommunes administrasjon for å lage og forme en reguleringsplan som tar for seg sentrale spørsmål.

IL Runar har en helt klar målsetting med reguleringsarbeidet nå, og det er at vi ønsker en ny avklaring i forhold til hvilke områder vi kan drive idrettsvirksomhet på Haukerød.

Dette er helt avgjørende da vi har sprengt kapasitet på det vi har i dag, noe som betyr at vi fra nå av må si nei til mer aktivitet og nye medlemmer.

Vårt ønske er helt i tråd med folkehelseperspektivet og at vi ønsker barn og unge spesielt i større aktivitet.

Derfor har vi bl.a. startet opp Idrettsfritidsordning for skolebarn fra 1 – 4 klasse.

Vi ser av enkelte diskusjoner bl.a. i sosiale medier at mange tror og mener ting som ikke er noe som kommer fra IL Runar.

Det bildet/illustrasjonsfotoet som ligger ved reguleringsforslaget er nettopp det det er, en illustrasjon.

Når klubben får godkjent utbygging av hallen, så vil vi måtte legge opp noe av lysløypa oppe ved hallen, og da vil denne kunne bli lagt inn i området det i dag ikke er løypenett.

Når det gjelder skogen så ser jeg at enkelte tillegger oss å skulle hugge ned halve eller sågar hele skogen. Dette stemmer ikke.  Skogen er en svært viktig del bl.a. for løypenettet og vi vil bevare så mye som mulig av denne, samtidig som vi må hugge/rydde det som er nødvendig for gode og hensiktsmessige løyper.

Enkelte påstår også at Runar vil stenge for muligheten til å komme seg fra Haukerød og ned i løypenettet. Dette stemmer selvfølgelig ikke, og faller på sin egen urimelighet. Vi legger jo nettopp til rette for at folk, våre medlemmer og byenes befolkning for øvrig skal benytte våre løyper og anlegg.

Vi ønsker økt aktivitet for barn og unge!

IL Runar har alltid vært en åpen plass for alle som ønsker å delta i aktivitet, og vi er alltid åpne for å svare på spørsmål alle måtte ha rundt vår drift.

Det er også stilt spørsmål rundt trafikksituasjonen på Haukerød.

Vi mener at dette spørsmålet kan stilles helt uavhengig av vårt prosjekt.

Klubben har på eget initiativ og i tillegg i samarbeide med Sandefjord kommune gjennomført trafikktellinger på området, i tillegg en beregning av trafikken ved utvidelse av anlegget.

Vår klare oppfatning er at det vil ikke bli betydelig mer trafikk på veinettet i det daglige.

IL Runar ønsker derimot å regulere parkeringen rundt anlegget på tre plasser og dermed spre trafikken bedre.

I tillegg skal vi legge til rette for myke trafikanter med fortau inn fra Hemsbakken mot hallen. Vi skal legge ytterligere til rette for sykkelparkering og myke trafikanter.

Det skal ikke være noen tvil om at IL Runar ønsker trygge veier for våre aktive utøvere, og selvfølgelig alle som bor i området.

Nå er det reguleringsplanen som skal behandles. Når vi skal planlegge bygging, omlegging av løypenettet osv, så er dette en ny prosess. Der må klubben selvfølgelig få planene godkjente, blant annet av vår grunneier Sandefjord Kommune.

Derfor vil vi anbefale at man i stedenfor å tillegge klubben meninger og synspunkter på vegne av oss, ta kontakt med oss så vil vi kanskje kunne gi dere svar på de spørsmålene dere har.

IL Runar er en betydelig aktør på Haukerød – Haukerød Nærmiljø. Vi har et godt samarbeide med bl.a Haukerød Skole, noe vi fremdeles skal ha i mange år.

Vi håper at IL Runar snart kan å lov til å kunne gjennomføre tilpasninger på Haukerød som vil komme alle til gode, det være seg aktive medlemmer, men også mange andre som holder på med uorganisert aktivitet.

For IL Runar

Jan Roger Thorsen