Rutinene/reglene gjelder frem til eventuelle nye retningslinjer fra helsemyndighetene.
Det er svært viktig at syke personer ikke deltar på IFO. Dette gjelder også barn/voksne med milde luftveissymptomer og sykdomsfølelse.
Grupper: Barna deles inn i faste grupper. Slik det ser ut nå, blir det 2 grupper på IFO med ca 10 barn i hver gruppe. Gruppene får 1 fast voksen som ansvarlig. Daglig leder vil i tillegg være en del av bemanningen på begge gruppene.
- Gruppene kan endres, da med helgen som mellomrom. Altså kan endringer gjøres fredag ettermiddag, med virkning fra kommende mandag. Dette gjelder også ansvarlig voksen på gruppene, men bare dersom det er helt nødvendig.
- Gruppene driver aktivitet og spiser adskilt fra hverandre. Gruppene har ut over dette, minimalt med kontakt med hverandre.
Transport:
- Barn som hentes med bil, sitter i bilens baksete. Maksimalt 2 barn pr bil. Er det 2 barn i bilen plasseres disse helt til høyre og helt til venstre i baksetet.
Henting:
- Når barna skal hentes på skolene, venter de voksne fra IFO ute ved hvert klassetrinn. Vi går kun inn på avdelingen dersom det er helt nødvendig. Viktig at foreldre/foresatte informerer barna om at de skal gå ut for å se etter en voksen fra IFO direkte etter skoledagens slutt.
- Henting på IFO: Når foreldre/foresatte skal hente barnet på IFO gjelder følgende: Henvend deg til en av de ansatte utendørs. Vi ønsker ikke at andre enn barn/ansatte skal gå inn i hallen/lokalene. En ansatt hjelper barna med å finne sekk osv.
- Foreldre/foresatte kan også ringe oss ved henting, så kan barnet møte sine foreldre/foresatte ved bommen/parkeringen om ønskelig.
Hygiene:
- Vi vil hver eneste dag etter skoletid gjennomgå rutinene for håndvask med barna. Dette innebærer:
- Vask av hender etter ankomst fra skolene. Vaskes i minst 20 sekunder med såpe.
- Vask av hender etter å ha vært på toalettet.
- Vask av hender før og etter måltid.
- Vask av hender etter bruk av felles utstyr/leker.
- Vask av hender etter hosting/nysing.
- Vask av hender før man går fra IFO.
- Vask av hender når disse er synlig skitne.
Vi vil også sette ut flasker med antibac i hallen/vestibylen og utendørs, slik at man har alternativer til håndvask lett tilgjengelig. Dette gjelder også tørkepapir.
Utstyr og leker som brukes i aktivitet vil bli vasket; Før åpningstid, etter bruk/aktivitet og etter stengetid.
Kafeteria, vestibyle og hall vil bli grundig vasket etter at dagen på IFO er over. Dørhåndtak og andre hyppig berørte flater vil bli vasket hver dag klokken 13, 15 og 17, samt ved behov ut fra hvor aktiviteten har foregått.
Toaletter og vaskeservanter vaskes klokken 15, samt etter dagens slutt. Ut over dette, ved behov etter kontroll.
Håndhilsing, klemming og unødvendig fysisk kontakt unngås i den grad det er mulig.
Vi vil oppholde oss mest mulig utendørs.
Matservering:
- Vi bruker ikke tid og ressurser på tilberedning av varm-mat i denne perioden. Vi tilbyr som vanlig brød og diverse pålegg, samt frukt. Barna kan ikke forsyne seg selv, maten serveres av en voksen. Ansvarlig voksen for mat er ekstra nøye med hygienen og bruker i tillegg hansker.
Vi følger opp tiltakene daglig og benytter oss av sjekklister for smittevern utarbeidet av helsemyndighetene.
Viktig at alle setter seg inn i veilederen for 1.-7. trinn for skoler og SFO. Se link:
https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/sikkerhet-og-beredskap/informasjon-om-koronaviruset/smittevernveileder/skoletrinn-1-7/smitteforebyggende-tiltak/
For spørsmål:
Lars-Christian Askevold
Daglig leder IL Runar IFO
Telefon 400 62 358
E-post: larsi@ilrunar.no eller ifo@ilrunar.no